Finanstilsynet tok nylig landets største
aksjefondsforvalter, DNB Asset Management, med buksene nede. De hadde på langt
nær levert den aktive forvaltningen kundene var lovet og som fondet tok seg
betalt for. Det kalles skapindeksering på godt norsk og skapindeksering er ikke
annet enn ren og skjær svindel på enda bedre norsk.
– Våre forvaltere gjør valg hver eneste dag, og noen ganger
gjør de feil valg, sier DNB's konserndirektør Rathke til DN.no i dag.
Nåvel. Vi kan alle gjøre feil "noen ganger", men
når forvaltere av nesten 8 milliarder av 127.000 spareres sparekroner gjør det
konsekvent og i fem år (!) er det mildest talt påfallende at ingen internt i
DNB grep inn før Finanstilsynet gjorde det. Trolig var det å ikke gripe inn et
bevisst valg fra ledelsen. Alternativet er at de sov i timen. Begge deler burde
lede til at DNBs renommé som aksjefondsforvalter ble rasert.
Men det ser ikke ut til å være tilfellet. For minst like
påfallende er det at de 127.000 lurte småsparerne ikke har reagert på at DNB
urettmessig har forsynt seg av sparepengene deres. Hvorfor?
Neppe fordi de synes det er OK å bli svindlet. Snarere fordi
de ikke opplever at de er blitt det. Eller ikke har forstått det. For kundene
har jo faktisk hatt en pen avkastning i perioden. At det skyldtes
markedsutviklingen som DNB neppe kan ta æren for og at den burde vært mye bedre
dersom DNB hadde holdt det de lovet, tenker nok de færreste på. Blant annet
fordi de ikke aner hva forvalteren faktisk har tatt seg betalt. Rett og slett
fordi DNB, i dette tilfellet, aldri gir opplysninger om det beløpet. En
underkommunisering av kostnadsaspektet som åpenbart har fått ønsket effekt. En
ukritisk kundemasse. En nesten bevisstløs kundemasse man kan melke år ut og år
inn for honorarer man ikke har gjort seg fortjent til.
DNB Asset Management lover bot og bedring. Honorarene reduseres og mer aktiv forvaltning loves. Alexandra Morris - en kvinne med vel dokumentert integritet - hentes fra Odinfondene. Fremtiden ser mao lysere ut for DNBs fondskunder. Men å kompensere allerede lurte kunder vil de ikke gjøre. Det synes vi at kundene bør kreve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar