Når de økonomiske utsiktene synes strammere enn et altfor lite belte på en overvektig kropp, trenger man «ammo» for å møte slike tider med et bredt smil av dødsforakt. Derfor spurte vi en av landets mest erfarne på dette feltet. Ingen ringere enn Norges finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap).
Hvordan vil verdensøkonomien
påvirke Norges økonomiske politikk fremover?
Norge har en utstrakt samhandel med
omverdenen. Mens norske virksomheter produserer varer og tjenester som
etterspørres i andre land, importerer vi tilbake en rekke varer og tjenester vi
selv har behov for. Handelen gjør det mulig for oss å satse på områder der vi
er gode, slik at vi får mer ut av våre samlede ressurser. Dette har gitt et
godt grunnlag for å utvikle det velferdssamfunnet vi har i dag.
Samtidig innebærer vårt omfattende
økonomiske samkvem med andre land at vi påvirkes av det som skjer rundt oss, på
godt og vondt. Dette kom godt fram under den sterke konjunkturoppgangen fram
til og med 2007, men vi merket også problemene da den internasjonale
finanskrisen ga oss det sterkeste tilbakeslaget i internasjonal økonomi siden
andre verdenskrig. Finansmarkedene fungerer bedre, og både handel og økonomisk
aktivitet tar seg opp. Mens tilbakeslaget i verdensøkonomien førte til et fall
i etterspørselen etter norsk eksport, vil lysere utsikter ute påvirke norsk
økonomi positivt framover.
Selv om vi nå ser tegn til at det nå
går den riktige veien, er usikkerheten fortsatt stor. Det vil den trolig være
en tid framover i denne stortingsperioden.
På hvilken måte er
den norske økonomien rustet til å takle finanskrisen?
Den relativt sett gode utviklingen i
norsk økonomi sammenliknet med andre land skyldes flere forhold. Høy aktivitet
i oljesektoren har bidratt til å holde etterspørselen etter varer og tjenester
fra fastlandsøkonomien oppe, samtidig som norske banker har klart seg bra. De
sektorer som internasjonalt er blitt hardest rammet av tilbakeslaget, som
produsenter av biler og elektronikk, utgjør en liten del av norsk industri.
De raske og målrettede tiltakene for å
bedre bankenes likviditet og evne til å yte kreditt sammen med svært ekspansiv
penge- og finanspolitikk har også bidratt vesentlig til den relativt sett gunstige
utviklingen i norsk økonomi. Siden mange norske husholdninger har flytende
rente på sine lån, slår en endring i styringsrenten relativt raskt ut i
innenlandsk etterspørsel.
Hvordan er vår tids
finanskrise annerledes enn krisen på 90-tallet?
Bankkrisen på 1990-tallet og
finanskrisen den senere tiden var to helt forskjellige kriser. Myndighetenes
håndtering har derfor også vært forskjellig i disse to periodene.
På 1990-tallet hadde vi en norsk
bankkrise, der norske myndigheter gikk inn på eiersiden av flere store banker
for å sikre videre drift. Selv om den finanskrisen vi har vært gjennom de siste
par årene også har rammet det norske finansielle systemet, har de norske
bankene denne gang klart seg bra. Det har først og fremst vært en internasjonal
finanskrise, der myndighetene både i USA og i flere europeiske land har måttet
ty til redningsaksjoner overfor banker og finansinstitusjoner.
De internasjonale finansmarkedene er
svært integrert i hverandre, der banker driver virksomhet i flere land og i
stor grad finansierer sin virksomhet utenfor hjemlandets grenser. Den generelle
tillitssvikten som oppsto under finanskrisen begrenset derfor også norske
bankers tilgang på finansiering, selv om de i utgangspunktet var solide.
Regjeringen og Norges Bank har bidratt til å bedre tilgangen på finansiering
for bankene gjennom bl.a. Regjeringens bytteordning og ekstraordinære
tilførsler av likviditet fra Norges Bank. Regjeringen opprettet også Statens
finansfond og Statens obligasjonsfond for å bedre kredittflyten mellom banker,
husholdninger og bedrifter. Disse tiltakene har virket, og markedene fungerer
nå tilnærmet normalt igjen.
For å dempe virkningen på realøkonomien
og norske arbeidsplasser ble både finans- og pengepolitikken dreid i kraftig
ekspansiv retning.
Hvilken utfordring
vil bli den største for deg som finansminister i denne perioden?
Norge har klart seg bedre gjennom
finanskrisen og tilbakeslaget i verdensøkonomien enn de fleste andre
industriland. Mens våre handelspartnere opplevde en BNP-nedgang på over 3 pst.,
var nedgangen i norsk økonomi på 1,5 pst. Nedgangen hadde særlig sammenheng med
svak utvikling i 4. kvartal 2008 og 1. kvartal 2009. Gjennom resten av 2009 var
det moderat oppgang i verdiskapingen i fastlandsøkonomien.
Også i Norge har sysselsettingen falt
og arbeidsledigheten økt, men utslagene har likevel vært nokså moderate
sammenliknet med situasjonen hos våre handelspartnere. Arbeidsledigheten lå
nokså stabilt rundt 3¼ pst. gjennom 2009, og etter fire kvartaler med nedgang
flatet sysselsettingen ut.
Selv om Norge har klart seg relativt
bra, er ikke bildet like positivt i alle deler av økonomien. Enkelte næringer,
særlig konkurranseutsatte virksomheter, har blitt hardt rammet av tilbakeslaget
i internasjonal økonomi. Fra 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2009 falt
sysselsettingen i industrien med nesten 16 000 personer. Med et høyt
kostnadsnivå i utgangspunktet har bortfall av etterspørsel og fall i prisene på
verdensmarkedet gjort mange eksportrettede virksomheter i Norge sårbare for en
styrking av kronekursen.
Hensynet til konkurranseutsatt sektor
er derfor svært viktig for meg og Regjeringen fremover. Vi vil føre en
forsvarlig politikk som legger til rette for en stabil utvikling i økonomien.
Det er viktig at alle elementer i den økonomiske politikken virker sammen for å
få dette til, og finanspolitikken, pengepolitikken og inntektspolitikken er
sentrale pilarer.
I Nasjonalbudsjettet 2010 understreket
regjeringen behovet for raskt å vende tilbake til 4 prosentbanen for bruk av
oljeinntekter etter hvert som veksten tar seg opp og utsiktene bedres. [I sin
politiske plattform sier Regjeringen det som følger: «Når veksten i økonomien
tar seg opp, må bruken av oljeinntekter igjen tilsvare realavkastningen av
Statens pensjonsfond utland. …»] Dette vil bidra til å dempe behovet for Norges
Bank til å øke renten framover og det vil bidra til at ikke kronen styrkes
ytterligere. Samtidig må vi unngå at lønnsveksten forverrer konkurranseevnen
til norske bedrifter ytterligere som følge av høyere lønnsvekst i Norge enn hos
våre handelspartnere. Lønnsoppgjørene er partenes ansvar.
Hvordan stiller du
deg til handlingsregelen?
Det etablerte rammeverket for den
økonomiske politikken i Norge bidrar til en stabil utvikling for norsk økonomi,
med handlingsregelen for budsjettpolitikken, fleksibelt inflasjonsmål i pengepolitikken
og pensjonsfondsmekanismen der vi sparer i utlandet gjennom Statens
pensjonsfond som viktige elementer. Regjeringen legger vekt på videreføre
dette.
Handlingsregel er en regel for en
gradvis og forutsigbar innfasing av oljeinntektene i norsk økonomi, tilsvarende
den forventede avkastningen av Statens pensjonsfond utland. Samtidig åpner
regelen for at vi kan bruke mer enn den forventede avkastningen i perioder med
lav økonomisk vekst og stigende arbeidsledighet i Norge, mens vi i gode tider skal
bruke mindre. Handlingsregelen sikrer også at de som kommer etter oss får ta
del i oljeformuen.
Den friheten handlingsregelen gir
brukte vi i fjor da det var stor fare for at den internasjonale finanskrisen
kunne ramme norsk økonomi og norske arbeidsplasser hardt. På samme måte er det
riktig nå, og i tråd med handlingsregelen, å bringe oljepengebruken tilbake til
banen for forventet avkastning av Pensjonsfondet utland, den såkalte 4
pst.-banen.
Handlingsregelen legger til rette for
en stabil utvikling i norsk økonomi på kort sikt samtidig som den støtter
hensynet til senere generasjoner og bærekraften i offentlige finanser.
Praktiseringen av handlingsregelen fra år til år avhenger i større grad av den
økonomiske situasjonen det aktuelle året enn av hvem som til enhver tid sitter
som finansminister i den rød-grønne regjeringen.
Hvilke råd kan finansministeren
gi til de som venter seg en strammere økonomi?
·
Hvis
mulig: Spar ved å betale ned på lånet.
·
Vurder å avtale en fastpris på husbyggingen.
·
Lag
budsjett: Lag en oversikt over inntekter og utgifter hver måned. Man vet som
regel hva man får inn, men det er ikke alltid man har oversikt over hva som går
ut.
·
Sett
dere inn i forskjellen på annuitets- og serielån og velg det som gir mest
stabilitet.
·
Forutsigbarhet
i denne fasen av livet er viktig. Fast månedlig betaling gir forutsigbarhet.
·
Selv
betaler jeg faste avdrag. Det gir en god oversikt over månedlige utgifter.
·
Sørg
for eierskifteforsikring når huset skal selges.
·
Sjekk
prisen på strømleverandør, forsikring og lån - bruk nettet aktivt. Som
forbrukere har dere mye makt. Sammenlign priser på internett - for eksempel på
Finansportalen.no.
·
Ikke
vær for trofast mot én bank. Bruk en bank som gir deg gode råd.
·
Lån
aldri 100 prosent av eiendommens verdi. Å låne mellom 60 og 80 prosent er best.
Noen låner mer enn pantet på boligen er verd. Hvis boligprisene faller, får de
da store problemer.
·
Spar
penger til barna hvis det er mulig.
Til slutt: beskriv
hvordan myndighetene best kan forvalte norsk økonomi for fremtiden?
Samarbeid for arbeid. Den
viktigste oppgaven for Regjeringen blir å legge til rette for en økonomisk
politikk som kan oppfylle generasjonskontrakten. Generasjonskontrakten tar
utgangspunkt i at vi har ulike behov i ulike faser av livet, samt at vi bidrar
på ulik måte i livsløpet. I tidligere tider ble dette ofte uttrykt som: «Yt
etter evne og få etter behov». Det handler om hvordan velferden skal
finansieres i et lengre perspektiv.
Verdien av vår samlede arbeidsinnsats –
nå og i framtida - utgjør om lag 80 pst. av vår nasjonalformue. Pensjonsfondet
og verdien av de gjenværende olje- og gassreservene på norsk sokkel utgjør på
sin side i underkant av 10 pst. av denne formuen. Disse tallene illustrerer
viktigheten av at vi lykkes i å ta vare på og utvikle arbeidskraften. Dersom vi
over tid klarer å øke avkastningen av arbeidskraften med ett prosentpoeng, vil
det som en teknisk illustrasjon tilsvare en økt realavkastning av den samlede
oljeformuen (inklusive fondet) på 8 prosentpoeng. Det viktigste i denne
sammenhengen er at vi må stå lenger i arbeid og at vi må redusere
tilstrømmingen av personer til ulike helserelaterte ordninger.
Tidligere finansminister Erik Brofoss
sine ord om at: «vi lever ikke av andres, men hverandres arbeid», har fortsatt
gyldighet. Brofoss sa også at «Pengenes betydning for vekst og velferd er
betydelig overdrevet – det er arbeidskraften som avgjør.» Velstandsøkningen fra
tidlig syttitall og framover forklares ofte med at vi etter hvert fikk
oljeinntektene inn i norsk økonomi. Dette er imidlertid bare en del av den
samlede historien: Oljeinntektene gjorde det mulig å betale for import uten
tilsvarende sysselsetting i konkurranseutsatte fastlandsnæringer. Samtidig fikk
vi en kraftig oppgang i sysselsettingen i skjermede næringer i takt med at
kvinner i økende grad kom inn i det betalte arbeidslivet. I løpet av de vel
tretti årene fra 1972 til 2005 økte yrkesdeltakelsen blant kvinner i alderen
25-54 år fra vel 50 pst. til over 80 pst. Et liknende eksempel er den sterke
produksjonsveksten fra 2005 som ikke ville vært mulig uten den store
arbeidsinnvandringen fra særlig det tidligere Øst-Europa.
Vi går nå inn i en periode der vi ikke
kan regne med den samme rikelige tilgangen på arbeidskraft. Årskullene som
kommer ut i arbeidsmarkedet vil ikke være store nok til å motvirke at stadig
større årskull vil forlate arbeidslivet i den andre enden. Samtidig fortsetter
veksten i antallet som forlater arbeidslivet av helserelaterte grunner. I fjor
mottok hele 20 prosent av befolkningen i yrkesaktiv alder en helserelatert
trygdeytelse eller AFP. Det ligger an til en vedvarende økning i andelen eldre
i befolkningen i tiden framover. Børen de som er i arbeid må bære på ryggen for
å finansiere velferdsordningene kan rett og slett bli for stor.
Regjeringen vil føre en helhetlig og
sammenhengende politikk som tar tak i de betydelige utfordringene i arbeidsmarkedet.
En slik politikk må bygge opp under arbeidslinjen fra Solidaritetsalternativet
og ha som hovedformål å foredle arbeidskraften for framtida. Vår velferdsmodell
hviler på forutsetningen om høy yrkesdeltakelse. Det er arbeidslivet som bærer
generasjonskontrakten. Det er ikke oljeformuen som vil avgjøre dette.
Forvaltningen av oljeformuen må først og fremst understøtte en langsiktig og
bærekraftig økonomisk politikk.
Regjeringen har tatt initiativ til
samråd for arbeid for å få dette til. Vi ønsker å samarbeide for arbeid med
alle aktører og deltakere i det norske samfunnet i dette prosjektet.
Av: Fredrik Julian Lie-Hagen, Foto: Arbeiderpartiet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar