"Gode, men ubekreftede rykter" vil ha det til at myndighetene ser positivt på Aksjonærforeningens initiativ for større åpenhet om aksjefondenes kostnader. Aksjefond kan være glimrende spareprodukter og fondsforvaltere som er stolte av det de leverer trenger vel ikke tåkelegge det faktum at de faktisk tar seg godt betalt? Likevel opplyser aksjefondene ikke noe om hvilket forvaltningshonorar de har belastet kunden. Verken uttrykt i prosent eller som beløp. Men det kan det bli slutt på etter at vi tok tak i saken.
Ill: Dagens Næringsliv |
Mer enn en million nordmenn kjøper tjenestene deres.
Likevel slipper de unna med å tåkelegge det faktum at fondsparing sjelden er
noen billig spareform. En uhørt praksis som nøytraliserer
kostnadsaspektet som konkurransefaktor, og som Aksjonærforeningen i februar ba Finanstilsynet
om å få en slutt på. Vår henvendelse kan du lese her og selv om den ikke er
besvart ennå, har vi grunn til å tro at vårt krav vil lede til en endret
praksis på dette området. Enten ved at Verdipapirfondenes forening (VFF) «frivillig»
endrer sin bransjenorm på området eller ved at rette myndighet pålegger dem å
gjøre det.
Det var allerede for mer enn to år
siden at vi etterlyste større åpenhet fra aksjefondsforvalterne når det gjelder
de kostnader som mer enn en million fondssparerne må betale. Sjekk årsoppgaven fra
din fondsforvalter. Der vil du helt sikkert finne alt du trenger å vite om den
jobben forvalteren har gjort for deg. Med ett vesentlig unntak; forvaltningshonoraret!
Du vil nemlig ikke finne ett ord (eller
tall) som forteller deg hva du faktisk har betalt for jobben. Med mindre
forvalteren din heter KLP Kapitalforvaltning. Fondsforvalterne er, pussig nok i
disse tider hvor transparens og konkurranse i finansnæringen er glohete temaer,
trolig den eneste (regulerte) næringen som ikke trenger å sende regning eller
utstede kvittering til kundene sine. De bare trekker honoraret fra din
beholdning uten å fortelle deg hvor mye de faktisk har trukket, verken uttrykt
i beløp eller prosent.
Vi skrev den gang at verken
lovgiver, tilsyn eller bransjeorganisasjonen VFF burde akseptere en slik massiv
underkommunikasjon av kostnadsbildet. Men intet hendte. VFF antydet riktignok
at de ville se på om et slik krav kunne innarbeides i foreningens bransjenorm.
Men etter mer en to år har intet skjedd. Før nå. For i februar i år sendte
Aksjonærforeningen vår henvendelse til Finanstilsynet der vi anmoder om at
tilsynet pålegger fondsforvalterne å endre praksis. Vi informerte dessuten Finansdepartementet,
Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet om vårt initiativ. Det som for tiden kalles "gode, men ubekreftede rykter" vil ha det til at myndighetene ser positivt på vårt initiativ!
Så følg med!
Dersom fondsforvalterne
virkelig endrer sin praksis til å omfatte full åpenhet også om kostnadsbildet,
så vet du at det er Aksjonærforeningen du kan takke!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar