onsdag 18. juli 2012

Flåtesjefen seiler videre



Det går en hårfin grense mellom ledelseansvar for en bedrift med ansatte og en divisjon med soldater, ifølge Olav Fjell (61) avtroppende konsernsjef i
Hurtigruten.

- Man må være enig i hva man prøver å få til. Hvis man klarer å få en felles forståelse av hva situasjonen er, hvor man står, og hva man skal prøve å få til, så har man kommet veldig langt. Denne forståelsen gjelder like mye i knappeteltet som i næringslivet, overbeviser tidligere Statoilsjef Fjell.

I forsvarsposisjon
For de fleste er Olav Fjell kjent som et av norsk næringslivs mest erfarne menn. Likevel fikk ikke den menneskeglade økonomen først og fremst sin faglige oppvåkning på skolebenken, men snarere gjennom forsvaret. Den opprinnelige nordlendingen startet som flere av sine landsdelsmenn sin yrkeskarriere der. Først gjennom befalsskole og troppsbefal for brigaden i Nord-Norge. Han mener selv at livet som soldat var avgjørende for at han valgte økonomistudiet.
- Jeg hadde aldri begynt på Handelshøyskolen hvis jeg ikke hadde vært i forsvaret. Da jeg var troppsbefal i Brigaden, fikk jeg smaken på hva intenst samarbeid mot felles mål innebar. Om jeg jobbet på riktig måte, kunne jeg få folk med meg. Hvis ikke, var det stor risiko for at mye kunne gå galt. Å jobbe i team kan være utrolig givende om man behersker teknikkene. Det samlende ledelseaspektet var årsaken til at jeg senere begynte på NHH og landet en karriere i næringslivet, forteller Fjell.

Strateg med nordnorsk fandenivoldskhet
Det tidligere befalet har gått fra helvetesuker til å ha kommandoen over ulike selskaper og fått dem til å utgjøre en enhet. Han har høstet skryt fra eget styre og lovprisning fra lokalbefolkningen i nord for å ha ryddet opp i konkurstruede Hurtigruten. Olav Fjell ble valgt til oppgaven, og som en militær øverstkommanderende tok Fjell nærmest kirurgiske grep for å komme problemene til livs – selskapets daukjøtt, som ikke direkte hadde noe med drift av skip å gjøre, ble solgt. Fjell kjenner nordområdene bedre enn andre, og bruker både sin kjærlighet til landsdelen og førstehåndskjennskap til alt vår langstrakte landsdel har å by på for å skape et unikt produkt. Som sine landsdelsmenn er han svært stolt av sitt opphav, og mener selv at det har preget ham hele veien som leder og menneske.
- Jeg hadde femten av mine 20 år i Nord-Norge og det har nok preget meg hele veien. Jeg har vært fascinert over landsdelen og en av tingene jeg synes er utrolig flott med Nord-Norge er at du får alt sammen på et brett. Det er kort vei fra strandlinjen til fjelltoppene. Du kan være i fjæra og gå på høyfjellet, og gå fra stranden til den høyeste toppen. I april er Nord-Norge på sitt aller flotteste, og i den måneden har jeg hatt stor glede av å stå på ski etter arbeidstid i nydelig solskinn i et utsøkt område. Bedre går det ikke an å ha det, erindrer Fjell.
Det er ikke bare nordnorsk fandenivoldskhet som trigger ham til å være allsidig i sine karrierevalg, men også muligheten for utfordringer og kunnskap er avgjørende for hans valg når jobbtilbudene står i kø.
- Det er ingenting som gir så mye energi som å lære noe nytt. Hver gang jeg har gått over i noe nytt, så har det vært utrolig stimulerende, og lett å mobilisere mer energi. Det har vært et privilegium å prøve meg i så mange forskjellige virksomheter i ulike bransjer.

Slår ikke rot
Som tidligere tiders jegere og sankere som dro fra sted til sted, drar Fjell fra bransje til bransje. Han er i ferd med å forlate Hurtigruten etter snart fem år som konsernsjef og er nå blant annet påtroppende styreleder i Statskraft. Fjell startet i Kongberg Våpenfabrikk, og har hatt ledende roller i Bergen Bank, DNB, Postbanken, Statoil, First Securities, Lindorff, Eastern Drilling, NSB, Deep Sea Supply og Norfima.
Slik sett kan man spørre seg om han bruker en felles mal for utøvelse av lederskap. For Olav Fjell er den første tiden i selskapet viktig for å kunne lære å lede dem.
- Det er veldig ulike ting som er viktige for ulike selskaper. Jeg har alltid brukt den første tiden i selskapet til å forstå virksomheten og bransjen. Jeg har også hatt hjelp av eksterne i en periode innledningsvis for raskere å få perspektiv for hva som er kritisk for selskapet og bransjen.
Det er ikke bare «legionærer» både skipsfast og landfast som har utført sine oppgaver. I «overkommandoen» har Fjell blant annet samarbeidet med Trygve Hegnar som styreformann og Petter Stordalen som styremedlem. Ulike mennesker med ulik erfaring som Fjell hevder har vært berikende.
- Stordalen har demonstrert en fantastisk evne til å utvikle egne virksomheter og beriker styret internt. Men også Trygve Hegnar som aksjonær og styreleder, og han er heller ingen ukjent mann og også en som skaper verdier, med ulik bakgrunn, så det er spennende.
Og som leder kan han kanskje regnes som en av de fremste i Norge, men selv mener den jordnære Fjell at det er avgjørende for en god leder å være seg selv og bidra mye selv i samsvar med andre.
- Du er avhengig av flinke folk rundt deg. Uansett hva slags profil du har, og er det også viktig med hva du kan bidra med selv, sier Fjell som under intervjuet foretrekker «vi» fremfor å referere til seg selv i førsteperson entall.

Reality på NRK
Av alle selskapene Olav Fjell har vært involvert i, fremhever han Hurtigruten som helt spesielt. Hans arbeid og ferdige produkt ble foreviget i NRKs dokumentarsåpe «Hurtigruten minutt for minutt» som vant Gullruten i fjor. Når undertegnede spør Fjell om det ga ordet «Reality-TV» en helt ny mening, svarer han leende:
- Det var meningsfylt reality-TV, ja!
Hurtigrutens tidligere praefectus classis (romersk flåtesjef journ. anm.) forteller at TV-programmet «Hurtigruten, minutt for minutt» i fjor sommer først og fremst var NRKs konsept og det var mange i Hurtigruten som la forholdene til rette, spesielt om bord på skipet, sågar en del folk fra landsiden.  
- Det var NRKs idé og de skal ha cred som alle andre for at det gikk an å lage en TV-serie og produksjon som fikk folk til å føle at de var om bord på båten selv om de satt hjemme i stuen. Jeg er mektig imponert over NRK og de journalistene som gjorde dette, skryter Fjell.
Han fremhever videre drahjelp fra økt interesse rundt selskapet og produktet, og mange ønsker Hurtigruten alt vel.
- Jeg har aldri jobbet med et produkt og et selskap som har en egen fanklubb, påpeker direktøren entusiastisk.  
Programmet vakte stor interesse i Norge, da det gikk på både TV og Nett-TV. En fin påminnelse for alle ble det da NRK valgte å sende programmet i reprise i romjulen.
- Vi fikk en positiv effekt i mange markeder med serien. Man kan spørre seg om hva skyldes serien og hva skyldes andre ting, du har et vanskelig marked generelt i Europa med finanskrise og alt mulig rart. Men det er ikke tvil om at serien var veldig positiv.
Han roser programmet for å ha stimulert folks lyst til å se denne opplevelsen live og ikke bare på skjermen. Fjell forteller at selv cruise-mekkaene Spania og Italia er markeder hvor de henter ganske mange gjester.
- Selv om det nå generelt er veldig dårlige tider der, så er det folk der som har både lyst og råd til å ta seg en tur.

På innsiden av skjærene
Han mener også en økt interesse for nordområdene fra bransjen.
- Det vi har sett de siste årene, er mer at flere cruiseselskaper kommer nordover langs Norskekysten. Hurtigruten har i flere år valgt å selge vinteren. Folk har kommet for å se midtnattsolen, og vi har kjørt harde kampanjer for vinteren for dramatikk med skiftende lyssetting. Vi har nordlys og dramatikk, og det ser vi smitter over på cruiseindustrien.
Han mener at nordområdenes kontrastfylte natur og vær har vært svært salgbart og er god reklame for landet generelt.
- Vi ser nå flere cruiseskip som kommer nordover også i februar, så nordlysturisme er blitt et begrep de siste årene. Folk flyr og seiler lange distanser for å oppleve noe i Nord-Norge og jeg tror noe av jobben vi har gjort i så måte har vært viktig for hele landet. Hurtigruten er ikke bare et cruiseselskap, det er ikke bare lokaltrafikk, det er ikke bare godstrafikk. Hurtigruten er noe helt spesielt som inkorporeres i en pakke. Vi pleier å si at Hurtigruten er den beste måten å samle hele Norge på. Hvis du kommer om bord på et større skip, så blir det som at du går i vannet og ser Norge utenfra, så kommer du inn i de største havnene, men med Hurtigruten går du på innsiden av skjærene, sier Fjell. 
Han overlater 1. oktober konsernsjefjobben og ukependlingen til Narvik til en annen siviløkonom, Daniel Skjeldam, som kommer fra stillingen som kommersiell direktør i Norwegian.




Tekst: Fredrik Julian Lie-Hagen. Foto: Hurtigruten.


1 kommentar:

  1. All ære til Olav Fjell som har ledet snuoperasjonen i Hurtigruten! Nå setter vi vår lit til at Daniel Skjeldam kan lede an i den videre utviklingen av selskapet.

    SvarSlett